branding & identity

brand design for hotel risveglio akasaka

March 10, 2016

hotel risveglio akasaka
branding + sign design + art
http://www.risveglio-akasaka.com/

credit :
creative direction: artless Inc.
planning, art direction: shun kawakami, artless Inc.

project management: satoko tanaka, artless Inc.

design: koyuki inagaki, artless Inc.
photographer: yuu kawakami
interior design: SEKI FURNITURE Co.,Ltd.
architecture: MIURASHIN ARCHITECT + ASSOCIATES
client: Atrium Co.,Ltd. + Green Hospitality Management Co.,Ltd.

In this project, our task was to create a brand identity for “Hotel Risveglio Aksaka,” a hotel that was newly opening in Akasaka, Tokyo, Japan, in December 2015. Mainly targeting business travellers, the project initially started off as a simple and straight-forward hotel. We tried to steer the hotel into a chic yet playful space filled with design ideas and details, that guests are able to experience as small discoveries during their stay.

solution & cultural context

The name of the hotel, ‘Risveglio,’ meaning ‘awakening’ in Italian, is the very concept the identity stands for. Implying the ‘awakening state’, we created a logo made of unfinished letters, and a complete set of alphabets. The custom typeface which we call ‘Risveglio’, is used throughout the identity on collaterals, signages and so on.
The incompletion suggests growth, possibility and unexpectedness – through this identity we aim to awaken the guests’ senses.

brand history

As a newly opening hotel then, we had the opportunity to create the brand from scratch. Given that the location is known as a hub for corporate travellers, we worked on a branding that is matured yet approachable, targeted mainly towards working young adults.

2015年12月、東京 / 赤坂にオープンしたデザインホテル 「Hotel Resveglio Akasaka」のブランディングを行いました。

ロゴ、デザインガイドライン、オリジナル書体の制作など、ブランドアイデンティティの構築。館内のサインデザイン、エントランスのインタラクティブなiotインスタレーションアート、そして、すべての部屋に異なるアートワークのペインティングを制作。そのアーティストキュレーション及びアート制作の総指揮を行っています。

ホテルで使用されるすべてのクラフィックデザイン、各部屋に用意されたスマートパットでのデジタルルームメニューのインターフェースデザイン。プロモーションのための広告、手ぬぐいなどのグッズ、オンラインプロモーション/ウェブサイトのデザインまで、トータルなブランドデザインを行ったプロジェクトです。

Risveglioには、「目覚め/覚醒」というイタリア語の意味があり、その言葉の意味から覚醒する瞬間を表現するというデザインコンセプトの基にロゴやタイプフェイスはデザインされています。よって、ロゴや文字は完成する直前を表現し、少し欠けたように見える未完の状態のデザインとなっています。

このホテルは、国内だけでなく海外からのトラベラーをターゲットとし、アートとデザインをベースとしたグローバルな視野でのブランディングにより、日本ではなかなか見ることのできないアートとデザインに包まれながら滞在するスモールサイズのデザインホテルとなっています。

04 hotel-risveglio_entrance_1

04 hotel-risveglio_entrance_2

05 hotel-risveglio_door-sign_1

05 hotel-risveglio_door-sign_2

06 hotel-risveglio_corridor

07 hotel-risveglio_room-number

08 hotel-risveglio_weather-report1

08 hotel-risveglio_weather-report2

09 hotel-risveglio_mural

10 hotel-risveglio_stationery-set

11 hotel-risveglio_namecard

12 hotel-risveglio_envelope1

12 hotel-risveglio_envelope2

13 hotel-risveglio_letter

14 hotel-risveglio_flyer

15 hotel-risveglio_pen

16 hotel-risveglio_soap1

16 hotel-risveglio_soap2

17 hotel-risveglio_towel

18 hotel-risveglio_nightwear

19 hotel-risveglio_tea1

19 hotel-risveglio_tea2

20 hotel-risveglio_cushion

21 hotel-risveglio_door-magnet

22 hotel-risveglio_japanese-handkies1

22 hotel-risveglio_japanese-handkies2


© artless Inc. All rights reserved.art direction + design by artless (tokyo) / interactive design by manmaru (paris) / sound by noiselessly