branding & identity

brand design for LUMINE CARD

April 01, 2016

LUMINE CARD / card and advertising design
branding + graphic design

credit:
creative direction: artless Inc.
planning, art direction: shun kawakami, artless Inc.

design: kazuki kaneko, artless Inc.
assistant design: koyuki inagaki + shinsaku iwatachi, artless Inc.
photographer: osamu yokonami
retoucher: akiko kumagai, manabu asari
photographer (product): yuu kawakami
agency: JR Higashi Nihon Kikaku
client: LUMINE

“LUMINE”, one of the most prominent lifestyle and fashion department stores in Japan, tasked us to redesign their credit card “LUMINE CARD”.
We were in charge of not only the design of the card, but also the branding of the renewal campaign that aims to take their brand into a new direction.

We were to create a design that has a global sensibility, a neutral aesthetic and a wide appeal. As the art director of the campaign, we oversaw the design of all the collateral materials for the card, from leaflets and posters, to in-train advertisements, billboards, and sign-up booths.

Our concept for the redesign was ‘Crossing Lines’. The key visual, a convergence of lines on a white background, was created by superimposing the individual letters of LUMINE on top of each other. The crossing of lines from different directions expresses how customers encounter a multitude of services and products to create a new lifestyle; and how LUMINE will play an even more intimate role in their lives and provide new values.
Simple yet elegant design encapsulates the new philosophy of LUMINE.

若年層を中心に人気を誇るファッションビル「ルミネ」のクレジットカード「ルミネカード」が2016年3月にデザインをリニューアルしました。
ルミネの目指す新しい方向性とユーザーターゲットを意識した、ルミネカードの新たなブランディングをartlessが担当しています。

幅広いターゲットに好まれる、グローバルな感性とニュートラルなデザインを意識し、カード及びそれに付随する小型グラフィックス、車内広告、ビルボード広告、カード案内のブースなど、ルミネカードに関わるアートディレクションとデザインを担当しています。

デザインコンセプトは「Crossing Lines」。白をベースに、さまざまな方向から交差するラインは、LUMINEの文字を重ね合わせたもの。お客様が多種多様な商品やサービスに出逢い、今までにない新しいライフスタイルを作り出す様子をイメージしたラインは、ルミネが今まで以上にお客様の日常に寄り添う存在であること、さらに新しい価値を生み続ける存在であることを表現しています。
シンプルでありながらも上質なデザインとなっており、ルミネの目指す新しい世界観を表現しています。

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branding & identity

brand design for hotel risveglio akasaka

March 10, 2016

hotel risveglio akasaka
branding + sign design + art
http://www.risveglio-akasaka.com/

credit :
creative direction: artless Inc.
planning, art direction: shun kawakami, artless Inc.

project management: satoko tanaka, artless Inc.

design: koyuki inagaki, artless Inc.
photographer: yuu kawakami
interior design: SEKI FURNITURE Co.,Ltd.
architecture: MIURASHIN ARCHITECT + ASSOCIATES
client: Atrium Co.,Ltd. + Green Hospitality Management Co.,Ltd.

In this project, our task was to create a brand identity for “Hotel Risveglio Aksaka,” a hotel that was newly opening in Akasaka, Tokyo, Japan, in December 2015. Mainly targeting business travellers, the project initially started off as a simple and straight-forward hotel. We tried to steer the hotel into a chic yet playful space filled with design ideas and details, that guests are able to experience as small discoveries during their stay.

solution & cultural context

The name of the hotel, ‘Risveglio,’ meaning ‘awakening’ in Italian, is the very concept the identity stands for. Implying the ‘awakening state’, we created a logo made of unfinished letters, and a complete set of alphabets. The custom typeface which we call ‘Risveglio’, is used throughout the identity on collaterals, signages and so on.
The incompletion suggests growth, possibility and unexpectedness – through this identity we aim to awaken the guests’ senses.

brand history

As a newly opening hotel then, we had the opportunity to create the brand from scratch. Given that the location is known as a hub for corporate travellers, we worked on a branding that is matured yet approachable, targeted mainly towards working young adults.

2015年12月、東京 / 赤坂にオープンしたデザインホテル 「Hotel Resveglio Akasaka」のブランディングを行いました。

ロゴ、デザインガイドライン、オリジナル書体の制作など、ブランドアイデンティティの構築。館内のサインデザイン、エントランスのインタラクティブなiotインスタレーションアート、そして、すべての部屋に異なるアートワークのペインティングを制作。そのアーティストキュレーション及びアート制作の総指揮を行っています。

ホテルで使用されるすべてのクラフィックデザイン、各部屋に用意されたスマートパットでのデジタルルームメニューのインターフェースデザイン。プロモーションのための広告、手ぬぐいなどのグッズ、オンラインプロモーション/ウェブサイトのデザインまで、トータルなブランドデザインを行ったプロジェクトです。

Risveglioには、「目覚め/覚醒」というイタリア語の意味があり、その言葉の意味から覚醒する瞬間を表現するというデザインコンセプトの基にロゴやタイプフェイスはデザインされています。よって、ロゴや文字は完成する直前を表現し、少し欠けたように見える未完の状態のデザインとなっています。

このホテルは、国内だけでなく海外からのトラベラーをターゲットとし、アートとデザインをベースとしたグローバルな視野でのブランディングにより、日本ではなかなか見ることのできないアートとデザインに包まれながら滞在するスモールサイズのデザインホテルとなっています。

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exhibition

tabloid & exhibition design for tsutaya kaden

March 01, 2016

tsutaya kaden / tabloid & exhibition design for debut campaign
art direction + graphic design + exhibition design

credit:
creative direction: artless Inc.
planning, art direction: shun kawakami, artless Inc.

design: kazuki kaneko, artless Inc.
flower artist: takayuki tanaka, united flowers
photographer: yuu kawakami
client: Culture Convenience Club Co.,Ltd.

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branding & identity

brand design for setouchi aonagi

March 01, 2016

setouchi aonagi
branding + sign system
http://setouchi-aonagi.jp/

credit :
creative direction: artless Inc.
planning, art direction: shun kawakami, artless Inc.

project management: satoko tanaka, artless Inc.

design: koyuki inagaki, artless Inc.
photographer: kyohei matsuda, alexander mitchell, yuu kawakami
client: ONKOCHISHIN

Overlooking the incomparable view of the Setouchi Inland Sea, “Setouchi Retreat Aonagi” is a small luxury hotel that enjoys the matching of Tadao Ando’s architecture design with the one-of-a-kind location the structure is nested at.

Filled with the generous use of spaces, the Ando architecture presents seven guestrooms. Limited to be used by the guests only, the hotel offers spacious outdoor and indoor swimming pools, jacuzzi and sauna. The therapists at “ALL THAT SPA SETOUCHI” would relieve you of all stress with their domestically produced, all-natural treatments. Neighbouring the hotel is the well-known “Elleair Golf Club Matsuyama.” The rich array of facilities and services is brought together to cater for various interests.

Our identity design for Setouchi Retreat Aonagi involved graphic works such as: logo design, sign system, pamphlet, stationeries and other operational items. Also tasked were website design and communication design for PR purposes. For the wide-ranged assignments, we provided an integrated consulting service to best shape the brand.

The coastline of the Setouchi Inland Sea, viewed from the hotel, is the scenery that lives up to the acclaim of the everlasting beauty. The logomark is our abstract interpretation of the coastline that symbolises the hotel and its accommodation experience.

We regard this hotel as the combination of modern architecture and contemporary art that has its roots in the surrounding nature, sceneries and culture. With this idea in mind, we drew the whole design work to project the integrated aesthetics that pair quality with tranquility.

“Setouchi Retreat Aonagi” is a branding project for the hotel guests to indulge in the experience of staying at “the Ando architecture nested in the nature of Setouchi.”

瀬戸内海を一望するロケーションと安藤忠雄氏設計の建築が融合した、スモールラグジュアリーホテル「瀬戸内リトリート青凪」。

安藤忠雄氏設計による贅沢な客室は、全7室。ゲスト限定の広々とした屋外・屋内プール、ジャグジー、サウナ。 ゲストの心身を癒す、ホテルスパ「ALL THAT SPA SETOUCHI」での国産植物の天然成分を使用したトリートメント。隣接する名門ゴルフ場「エリエールゴルフクラブ松山」。充実した施設とサービスは幅広い用途でご利用いただけます。

こちらのホテルのロゴデザイン、サイン計画、パンフレット・ステーショナリーなどのグラフィックデザイン、館内で利用する様々なアイテムのデザイン、ウェブサイトデザイン、PRに関するコミュニケーションデザインなど、一貫したブランディング及びデザインコンサルティングを行わせていただきました。

ホテルから望む瀬戸内海の水平線・海岸線は、悠久の昔から美しい原風景として有り続けています。海岸線を抽象的でミニマルなデザインへと昇華させたシンボルマークは、この風景とホテルの存在を象徴したデザインとなっています。

「青い空と海に身をゆだね、凪に静を知る」というホテルのコンセプトのもと、この土地がもつ美しい自然・風景と人がつくり出したモダン建築・現代アートの融合というポイントを大切に、すべてのアイテムに対し、静けさと上質さを共存させたデザインを行うことで、統一したブランドイメージの構築を図っています。

「瀬戸内の大自然の中、安藤忠雄氏設計による建築に宿泊する」という贅沢な時間をゲストにお楽しみいただくためのブランディング・プロジェクトです。

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installation & interior

art installation for starbucks | q-front shibuya

February 01, 2016

starbucks | q-front shibuya
art installation

credit :
creative direction: artless Inc.
planning, art direction: shun kawakami, artless Inc.

design: nao nozawa, artless Inc.
photographer: yuu kawakami
client: Starbucks Coffee Japan, Ltd.

We had the great pleasure of designing a mural for Starbucks Q-front; a popular attraction unto itself, located in the prime location of Shibuya and overlooking the busiest crossing in the world.

We depicted the ‘Coffee Belt’, an imaginary band that stretches around the world that encompasses major coffee growing areas; as a semi-three dimensional map using carefully arranged cubes of wood
of varying sizes and colors. A mosaic of pixels, representing the cutting edge digital scene of Shibuya, expresses the fabric patterns that are originated in the coffee producing regions.

Through our design, our aim was to create a warm atmosphere that would envelope customers as they make their purchase on the first floor and then on the second floor, take a leisurely sip of their coffee as they watch the hustle and bustle of the city below. We believe Starbuck’s hospitable spirit and our design philosophy was conveyed through the use of wood and handwritten text and other meticulously thought out details.

We are extremely proud and delighted that we were able to contribute our design to an iconic Starbucks store; visited by millions, locally and from abroad. It would be our pleasure if you drop by whenever you visit Shibuya.

Lastly, we would like to extend our gratitude to the many who supported us and helped bring our vision to reality.

世界的に人気のある東京の観光スポット渋谷の一番目立つ場所にある渋谷Q-frontのスターバックスコーヒーSHBUYA TUSTAYA店の壁面アートをデザインしました。

この作品はコーヒーベルトと呼ばれるコーヒーの産地を半立体の地図で表現したものです。

1Fで購入して階段をのぼり見晴らしのよい2Fでゆったりとコーヒーを飲むまでの時間と空間を包み込むような、温かみがあるデザインを意識し、マテリアルにも木を使い、文字も手書きにするなど、細部までスターバックスのおもてなしの理念と私たちのデザインの信念が行き届いたものになったと考えています。

日本全国に数あるスターバックスの中でも特に多くのお客様がいらっしゃるこのお店を担当できたことは我々の誇りであり喜びです。

渋谷にお立ち寄りのさいは是非ご覧ください。最後に、私たちartlessはこの製作にあたりサポートしてくださった全ての関係者に深く感謝申し上げます。

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