bespoke hotel shinsaibashi

branding & management: artless Inc.

creative direction/art direction/art curation: shun kawakami
art direction & design: kazuki kaneko
design: shinsaku iwatachi
interior/ff&e design: ryo takarada, the range design inc.
cafe & bar interior design: aiji inoue, doyle collection
planning/direction: junya akeyama, goodtime inc.
food producer: yuji tani, gather inc.
art & photography: yuna yagi
video art: yuna yagi & edp graphic works
bgm/sound design: masahiko takeda & kafuka
web development: adrien dufond
architecture photography: tomooki kengaku
signage & item photography: yuu kawakami
client: nest hotel japan corporation

We were in charge of branding, graphic design, and art curation for “bespoke hotel shinsaibashi”, operated by Nest Hotel Japan Corporation. “bespoke hotel” embraces the traits that make each city unique, expressing the spirit and culture of the neighborhood through its carefully crafted space.

Following the opening of Shinjuku, Tokyo’s “bespoke hotel shinjuku” in December 2018, “bespoke hotel shinsaibashi” marks the brand’s first foray into the Kansai market. In keeping with the brand concept of tailoring the design to each location, black and gold were chosen as key colors to compliment the interior design. Thinner variants of the typography and pictograms are used in “bespoke hotel shinjuku”; keeping aesthetic continuity across the brand while expressing the character of the hotel. Vignettes of Osaka are captured in still images and videos by Kyoto-based photographer Yuna Yagi. They can be found throughout the hotel—adorning the lobby and restaurant, as well on the curtains in each guest room—creating an immersive experience of the city. Craft beer and light snacks curated by Yuji Tani, the head-chef from HOUSE NISHIAZABU, can be enjoyed at the adjoining restaurant “BSPK BAR”.

It is said that the word “bespoke” is derived from the verb “bespeak” or the phrase “been spoken for”; where the craftsman and the customer would “speak” and have a dialogue on his or her specifications when making an order. Inspired by the origin of the word, we used the Japanese-quotation mark as a key element in the logo and design—creating a visual experience that is uniquely tailored for each location.

artless Inc. はネストホテルジャパン株式会社(NHJC)がホテル運営を手掛ける「bespoke hotel shinsaibashi」においてブランディング(ロゴ、V.I.、グラフィック、サイネージ、ウェブ、アートキュレーション)を行いました。bespoke hotelは各地域の特色や文化を踏まえ、その場所ならではの独自性を表現することをコンセプトにしています。

201812月に新宿歌舞伎町にオープンした「bespoke hotel shinjuku」に続き、関西1店舗目となる「bespoke hotel shinsaibashi」ではインテリアに合わせて、ブラック/ゴールドをキーカラーとしています。ブランドとして統一感を持たせながらも、「bespoke hotel shinjuku」より一回り細い書体やピクトグラムを使用することで、bespoke hotelのコンセプトである、その場所にあわせたデザインに仕上げています。また、京都を拠点にグローバルに活動するフォトグラファー八木夕菜による大阪の風景を独自の視点で切り取った写真作品や動画がロビー、レストラン、客室に設置し、旅の気持ちをより一層高めています。ロビーに併設のレストラン「BSPK BAR」(ビズポークバル)には、西麻布HOUSEのシェフ谷祐二がセレクト・監修したクラフトビールやお酒にあう軽食やホットドッグなどが味わえます。

bespoke(あつらえる) という言葉の語源 は、”bespeak”あるいは”been spoken for”と言われており、職人と顧客が「対話」をしながら注文を受けていくことから、その様に呼ばれるようになったと言われています。その「対話」というキーワードから、「」(鉤括弧)をキーデザインとして、ロゴを始めとするすべてのグラフィックに展開し、その場所ならではのアートやグラフィックにもブランドコンセプトの「あつらえる」を表現しています。