brand design for hotel risveglio akasaka
hotel risveglio akasaka
branding + sign design + art
http://www.risveglio-akasaka.com/
credit :
creative direction: artless Inc.
planning, art direction: shun kawakami, artless Inc.
project management: satoko tanaka, artless Inc.
design: koyuki inagaki, artless Inc.
photographer: yuu kawakami
interior design: SEKI FURNITURE Co.,Ltd.
architecture: MIURASHIN ARCHITECT + ASSOCIATES
client: Atrium Co.,Ltd. + Green Hospitality Management Co.,Ltd.
–
In this project, our task was to create a brand identity for “Hotel Risveglio Aksaka,” a hotel that was newly opening in Akasaka, Tokyo, Japan, in December 2015. Mainly targeting business travellers, the project initially started off as a simple and straight-forward hotel. We tried to steer the hotel into a chic yet playful space filled with design ideas and details, that guests are able to experience as small discoveries during their stay.
solution & cultural context
The name of the hotel, ‘Risveglio,’ meaning ‘awakening’ in Italian, is the very concept the identity stands for. Implying the ‘awakening state’, we created a logo made of unfinished letters, and a complete set of alphabets. The custom typeface which we call ‘Risveglio’, is used throughout the identity on collaterals, signages and so on.
The incompletion suggests growth, possibility and unexpectedness – through this identity we aim to awaken the guests’ senses.
brand history
As a newly opening hotel then, we had the opportunity to create the brand from scratch. Given that the location is known as a hub for corporate travellers, we worked on a branding that is matured yet approachable, targeted mainly towards working young adults.
–
2015年12月、東京 / 赤坂にオープンしたデザインホテル 「Hotel Resveglio Akasaka」のブランディングを行いました。
ロゴ、デザインガイドライン、オリジナル書体の制作など、ブランドアイデンティティの構築。館内のサインデザイン、エントランスのインタラクティブなiotインスタレーションアート、そして、すべての部屋に異なるアートワークのペインティングを制作。そのアーティストキュレーション及びアート制作の総指揮を行っています。
ホテルで使用されるすべてのクラフィックデザイン、各部屋に用意されたスマートパットでのデジタルルームメニューのインターフェースデザイン。プロモーションのための広告、手ぬぐいなどのグッズ、オンラインプロモーション/ウェブサイトのデザインまで、トータルなブランドデザインを行ったプロジェクトです。
Risveglioには、「目覚め/覚醒」というイタリア語の意味があり、その言葉の意味から覚醒する瞬間を表現するというデザインコンセプトの基にロゴやタイプフェイスはデザインされています。よって、ロゴや文字は完成する直前を表現し、少し欠けたように見える未完の状態のデザインとなっています。
このホテルは、国内だけでなく海外からのトラベラーをターゲットとし、アートとデザインをベースとしたグローバルな視野でのブランディングにより、日本ではなかなか見ることのできないアートとデザインに包まれながら滞在するスモールサイズのデザインホテルとなっています。
–