branding & identity

branding + visual identity for abysse

May 17, 2019

abysse
branding + visual identity

credit:
branding: artless Inc.
art direction & creative direction: shun kawakami, artless Inc.
graphic design: qiwen cao + kanako ueno, artless Inc.
web programming: adrien dufond
photography: yuu kawakami
project management: asami kinoshita

_

Modern seafood restaurant “abysse” lead by the young owner-chef Kotaro Meguro was awarded the Michelin 1-star within a year of its opening in March 2015 in Gaienmae, Tokyo. As part of their move to Daikanyama in March 2019, we were in charge of branding as well as holistic art direction and design, encompassing the logo, V.I., graphic design, signage, website, uniforms, and ambient music.

The French word “abysse”, in addition to signifying the depth of the ocean, carries the meaning “of having depth”. In creating the logomark and brand color we drew inspiration from their concept of evoking the oceanic depths and deepness of the flavor of their dishes. In the interior, the use of wood salvaged from the ocean expresses the depth of both the ocean and forest.

The menus styled like letters welcoming guests to their tables are adorned with foil stamps and signed by the chef. In order to design a complete dining experience, we carefully selected the chef uniforms in the open kitchen as well as curating the ambient music to stimulate the senses while creating a serene atmosphere.

The aim of our branding project is to express their reverence for the ocean, forest, and approach to materials, in the hopes of ushering “abysse” into the global stage.

_

2015年3月に東京・外苑前にオープンし、1年と経たずにミシュラン1つ星を獲得した若きオーナーシェフ目黒浩太郎氏による魚介にフォーカスしたガストロミーレストラン「abysse(アビス)」。今年3月、代官山への移転を機に ロゴ や V.I. からグラフィック/サイネージ/ウェブ/ユニホーム/BGM と、包括的なアートディレクションとデザインによるブランディングを担当しました。

「abysse」とは、フランス語「深海」「奥深きもの」という意味があり、その言葉の意から海面から深海までの深さと料理の味わいの奥深さを表現するというコンセプトのもと、シンボルマークやブランドカラーの選定されています。インテリアデザインも海に沈んでいた古木を使用する壁面など、深い海と深い森を同時に表現が行われています。

ゲストがテーブル着いたとき、はじめに目にする封筒に入った手紙のようなメニュー、繊細に特別なカラーの箔押しでデザインされ、シェフにからの感謝の気持ちも込めサインも施されています。オープンキッチンにしたことで姿が見えるシェフ達のユニホームデザインとカラー選定、感性を刺激しつつ心地よい空気としてのBGM、料理だけでなく、レストランにおけるフィジカルな体験や演出も丁寧に考えデザインさせれています。

「abysse」の海と森に敬意を表する哲学や素材へのアプローチを表現し、グローバルステージへと導くためのブランディングとしてデザインを行っています。

















press download links
PDF: http://www.artless.co.jp/press-release/190415/press-release-190415.pdf
press kit: http://www.artless.co.jp/press-release/190415/press-kit-190415.zip


© artless Inc. All rights reserved.art direction + design by artless (tokyo) / interactive design by manmaru (paris) / sound by noiselessly