* about us (company Information)

[recruitment & internship]

March 01, 2019

we are always looking for new members.
if you’re interested, please send your cv & portfolio (pdf)
to info@artless.co.jp

artless では、随時、リクルート及びインターンの募集を行っています。これからの時代性と自己の成長を見据え、ポテンシャルや可能性を伸ばしたい方は、下記を参照の上、メールにてポートフォリオ(PDF添付)をお送りください。書類審査後、面接のアポイントのお返事をさせて頂きます。

available positions:
* designer (graphic/web/interior)
* project manager & public reactions

category:
branding & consulting/ v.i. & typography/ graphic & signage/ web & digital experience/ interior & architecture

required skill:
conversational level English & Japanese

type of employment
full-time/ contract/ part time

location:
artless Inc.
(head office / nakameguro tokyo)
nakame gallery street J3 (nakameguro koukashita 86)
2-45-12 kami-meguro
meguro-ku tokyo 153-0051 japan
https://goo.gl/maps/ED2JKaYfX822

* about us (company Information)

artless Inc. | a global branding agency

March 01, 2019

artless Inc. is an independently owned global branding agency conducting design with architecture, based in tokyo and kyoto, founded by shun kawakami in 2001.

We are seeking the synthesis of art & design, and specializes in branding and creative communication while utilizing “Design Thinking” and “Logical Thinking”.

Our activities are based in visual communication and the language of design; branding and consulting, graphic and identity, typography and signage, architecture and interior, exhibition and installation, fashion and music, web and digital experience, ad and brand communications.

We form a creative team in accordance with each new project. Our collective brings a new perspective to all projects from our global network. The team includes business consultants, creative directors, art directors, architects and interior designers, graphic and web designers, programmers, photographers, stylists, fashion designers, musicians, composers, flower artists, painters, calligraphers, illustrators, food director and barista.

We don’t differentiate between art, design, architecture, digital and other forms of communication. A diverse challenge extends across different disciplines, providing us with an experience that broadens our point of view.

Our philosophy is rooted in Japanese sense of beauty, infused with contemporary creativity to make a difference.

“artless Inc.”は、 東京と京都を拠点にグローバルに活動するブランディング・エージェンシーです。グラフィックから建築まで、一気通貫したアートディレクションによる独自のブランディングとデザインコンサルティングを行っています。

活動領域は国内外、多岐にわたり、ブランドや企業のヴィジュアル・アイデンティティやブランド・ストラテジーの構築から、ロゴ、タイプフェイス、グラフィック、アート、ウェブ、フォト、ビデオ、プロダクト、パッケージ、エキシビション、インスタレーション、建築やインテリアデザイン、サイネージまで、ブランドが必要とするすべてのアートディレクション及びデザインを行っています。

また、独自のグローバルネットワークを築き、このグローバル・コレクティブ(artless collective™) では、多様なジャンルの専門家やアーティストがリストアップされ、各プロジェクトのニーズに応じた最適なチームを提案しプロジェクトを進行しています。

“artless Inc.”は、日本の伝統美や美意識を基軸に、アートやデザインを 「ヴィジュアル・ランゲージ」 と捉え、国境や言語を越え、フィロソフィーやヴィジョンといった目には見えない概念を表現する 「ヴィジュアル・コミュニケーション」 の姿勢を軸に活動しています。

corporate information

artless Inc.
株式会社 artless

founder and ceo
Shun Kawakami

stock information
10,000,000 JPY

staff
18

year of establishment
2001

office
東京  tokyo
nakame gallery street J2+J3
(Nakameguro koukashita/85+86)
2-45-12 kami-meguro
meguro-ku
tokyo 153-0051 japan
+
京都  kyoto

gojo place, ebisucho, 
shimogyo-ku,
kyoto 600-8302 japan

service

Brand Strategy
Research
Positioning
Comunicacion strategy

Brand Design
Visual identity
Typography
Atmosphere
Guidelines

Brand Communication
Artistic direction & Graphic design
Architectural design
Interior design
Sign design
Digital design
Films & Photography
Fashion & Music …

sign design

J18 project / signage design for J18 sales office (zhengzhou, china)

February 28, 2019

J18 sales office
signage design

credit:
creative direction: shun kawakami, artless Inc.
art direction & design: kazuki kaneko, artless Inc.
design: shinsaku iwatachi, artless Inc.
project management: ken aoki, artless Inc.
photography: yuu kawakami, artless Inc.
architecture and interior design: NERI & HU
client: CENTRAL CHINA

_

J18 is an ongoing city planning project in Zhengzhou city, Henan province, China. The large-scale mixed-use development composed of four districts, includes residences, commercial facilities, hotels, cultural centers, as well as parks, greenery, and a river. A city within a city, the development is roughly four to five times the size of Tokyo Midtown.

We were in charge of signage design for the sales office for the J18 residences. The interior was designed by Shanghai and London-based inter-disciplinary architectural design practice Neri&Hu Design and Research Office. Our designs for the way-finding and pictograms drew inspiration from the form and material of the architecture as well as the curving letter-form of the “J” from J18. With an eye towards a more global future of China, all information is presented bilingually.

_

J18は、中国・河南省/鄭州市で進んでいる都市開発プロジェクトです。4つのブロックからなる区画では、レジデンス、商業施設、ホテル、文化施設など、複数の大型施設をそれぞれ有し、公園や緑地、河川などのランドスケープも含む大規模複合施設です。区画スケールとしては、東京ミッドタウンの約4~5倍サイズとなります。

このJ18区画レジデンス向けセールスオフィスのサインデザインをartless Inc.が担当しました。インテリアデザインは、上海・ロンドンを拠点とし、今アジアで注目を集める建築・デザインユニットである「Neri&Hu Design and Research Office 」が手がけています。彼らのインテリアデザインのコンセプトから、マテリアルやシェイプなどを踏襲して空間に統一感を持たせながらも、J18のJと空間デザインの曲線を織り交ぜた、オリジナルのディレクションサイン、ピクトグラムをデザインしています。また、インフォメーションは英語と中国語のバイリンガル表記とし、少し先の未来にあるグローバルな中国というデザインコードを設定しています。

 






















branding & identity

branding & total design for DESIGNART TOKYO 2018

February 12, 2019

DESIGNART TOKYO 2018
branding + total design

credit:
creative direction: shun kawakami, artless Inc.
graphic design: koyuki inagaki + kanako ueno + ayako shien, artless Inc.
project management: asami kinoshita, artless Inc.
copywriting: river Inc.
photography: yuu kawakami, artless Inc.

_

DESIGNART, the namesake of the organization and event founded in 2017, is a new term that redefines the things that move us and crosses the boundary between art and design. DESIGNART was founded by six creatives hailing from various creative fields; Akio Aoki (MIRU design), Shun Kawakami (artless Inc.), Astrid Klein and Mark Dytham (Klein Dytham architecture), Hiroshi Koike (NON-GRID/IMG SRC), and Okisato Nagata (EXS Inc.).

For its second year, under the concept of “Emotions”, 120 exhibits were shown across 90 venues in Tokyo for DESIGNART TOKYO 2018. Over the course of 10 days from October 19 to 28, creatives from across the globe in diverse fields including design, art, fashion, food, and technology gathered to the city, garnering over 120,000 visitors.

Continuing our work from the previous year, we oversaw all graphic design elements for DESIGNART 2018. As an event with a wide range of exhibits and artists, our approach was to create a bold, identifiable, yet flexible and sophisticated identity that has a simple black and gold color scheme. The logo is responsive and dynamic, where the “frame” changes its shape according to the object within it, thusly defining the framed object as “DESIGNART” – a work that crosses boundaries. The logo was used in all manner of outputs large and small across the city, including printed materials, original items, as well as in signage design; complimenting the artwork while still being a memorable identity. With a global audience in mind, all printed materials are written in both English and Japanese.

We will continue our pursuit of making DESIGNART a word as common as design or art, synonymous with the things that enrich our lives and establishing DESIGNART as a world-class design and art event.

_

DESIGNART (デザイナート)は、2017に発足した組織であり、デザイン&アートフェスティバルの名称です。
デザインという共通点を持ちながら、異なる分野を率いる青木昭夫(MIRU DESIGN)、川上シュン(artless Inc.)、Astrid Klein、 Mark Dytham (Klein Dytham architecture)、小池 博史 (NON-GRID / IMG SRC)、永田宙郷 (EXS Inc.)から成る6名が、発起人としてプランニングからデザインまで手がけました。

今年2年目を迎えた「DESIGNART TOKYO 2018」は“Emotions~感動の入り口~”をコンセプトに、10月19日(金)から28日(日)の10日間、様々な文化が交差する東京の街を舞台に、世界中からデザイン、アート、ファッション、食、テクノロジーなどが集結。
約90の会場で120の展示が催され、のべ約12万人の来場がありました。

artlessは、様々なクリエイターが参加するDESIGNARTの、ブランディング・グラフィックデザインを担当。「枠」で囲むことで、出展作品を「DESIGNART」と定義する、可変式のダイナミックで力強いロゴは、黒とゴールドを使ったストイックなカラールールのブランディングで、洗練さも掛け合わせ、紙媒体やグッズをはじめ、壁面や柱など、様々の大きさで街中に使用されたこのロゴは、出展作品に寄り添いながら、記憶に残るアイデンティティとなりました。

また、全てのコンテンツを英語・日本語併記でバイリガル対応とし、日本の未来を見据えたグローバルブランディングを行いました。
デザインやアートと同じレベルで使う一般用語として「DESIGNART」という言葉を浸透させること、そして生活をより豊かに彩ることを目指し、DESIGNARTを日本、そして世界に広めるためのサステイナブルな活動を行っていきます。

 














branding & identity

branding, graphic design, & art curation for bespoke hotel shinjuku

January 30, 2019

bespoke hotel shinjuku
branding, graphic design, & art curation

credit :
branding: artless Inc.
creative direction/art direction/art curation: shun kawakami, artless Inc.
art direction & design: kazuki kaneko, artless Inc.
design: shinsaku iwatachi, artless Inc.
architecture: makoto asai, D&A inc.
interior/FF&E design: ryo takarada, the range design INC. + takehiro nambu, seventh-code
planning/direction: junya akeyama, GOODTIME INC.
food producer: yuji tani, Gather Inc.
video art: alexander mitchell
BGM/sound design: DJ KAWASAKI
signage & item photography: yuu kawakami, artless Inc.
client: Nest Hotel Japan Corporation

We were in charge of branding, graphic design, and art curation for “bespoke hotel shinjuku”, which opened its doors in December 2018 in Shinjuku, Tokyo.

“bespoke hotel” embraces the things that make each city unique and distills the spirit and culture of the neighborhood through its carefully crafted space. “bespoke hotel shinjuku” expresses the hustle and bustle of Shinjuku and Kabukicho while providing guests with a relaxing and creative experience. An eclectic collection of objects and art are displayed in the reception area; vinyl records selected by music curator DJ KAWASAKI, artificial flowers by UNITED FLOWERS, kiriko glass by Horiguchi Kiriko, as well as photography of the neighborhood by local and international photographers. Tumbler mugs, tote bags, and other original items used in the guest rooms are available for purchase at the reception as well.

It is said that the word “bespoke” is derived from the verb “bespeak” or the phrase “been spoken for”; where the craftsman and the customer would “speak” and have a dialogue on his or her specifications when making an order. Inspired by the origin of the word, we used the Japanese-quotation mark as a key element in the logo and design. To further engage newer generations and the design-conscious market, “bespoke” is shortened as BSPK in the logomark. Welcoming guests at the entrance is a video installation by Melbourne-based artist that captures the streets of Shinjuku, while each of the guest rooms is uniquely tailored with bespoke typographic artwork on the walls.

artless Inc.がブランディング、グラフィックデザイン、アートキュレーションを担当した「bespoke hotel shinjuku」が2018年12月、東京/新宿にグランドオープンいたしました。

bespoke hotelは、各地域の特色や文化を踏まえ、その場所ならではの独自性を表現することをコンセプトにしています。bespoke hotel shinjukuにおいては、新宿や歌舞伎町ならではの「カオス」感を感じながらも、居心地のよいクリエイティブな体験ができます。フロント/キオスクでは、館内BGMにも携わったDJ KAWASAKIセレクトのレコードや、UNITED FLOWERSによるアーティフィシャルフラワー、堀口切子の切子硝子、国内外の様々な写真家によって撮影された東京や歌舞伎町の写真集などがディスプレイされ、客室常備のオリジナルタンブラーやトートバッグなど、オリジナルホテルグッズも販売されています。

bespoke(あつらえる) という言葉の語源 は、”bespeak”あるいは”been spoken for”と言われており、職人と顧客が「対話」をしながら注文を受けていくことから、その様に呼ばれるようになったと言われています。その「対話」というキーワードから、「」(鉤括弧)をキーデザインとして、ロゴを始めとするすべてのグラフィックに展開。シンボルマークは BSPK と簡略化して、若年層やグローバルマーケットに向けたファッショナブルなアプローチでブランディング行っています。さらに、エントランスには、メルボルン在住のアーティストが独自の視点で新宿を撮影した映像作品を展示し、客室には部屋ごとに異なるグラフィックが描かれており、その場所ならではのアートやグラフィック作品でも、ブランドコンセプトの「あつらえる」を表現しています。

Page 1 of 6412345...102030...Last »

© artless Inc. All rights reserved.art direction + design by artless (tokyo) / interactive design by manmaru (paris) / sound by noiselessly