bespoke hotel shinjuku
branding, graphic design, & art curation

creative direction/art direction/art curation: shun kawakami, artless Inc.
art direction & design: kazuki kaneko, artless Inc.
design: shinsaku iwatachi, artless Inc.
architecture: makoto asai, D&A inc.
interior/FF&E design: ryo takarada, the range design INC. + takehiro nambu, seventh-code
planning/direction: junya akeyama, GOODTIME INC.
food producer: yuji tani, Gather Inc.
video art: alexander mitchell
BGM/sound design: DJ KAWASAKI
signage & item photography: yuu kawakami, artless Inc.
client: Nest Hotel Japan Corporation

We were in charge of branding, graphic design, and art curation for “bespoke hotel shinjuku”, which opened its doors in December 2018 in Shinjuku, Tokyo.

“bespoke hotel” embraces the things that make each city unique and distills the spirit and culture of the neighborhood through its carefully crafted space. “bespoke hotel shinjuku” expresses the hustle and bustle of Shinjuku and Kabukicho while providing guests with a relaxing and creative experience. An eclectic collection of objects and art are displayed in the reception area; vinyl records selected by music curator DJ KAWASAKI, artificial flowers by UNITED FLOWERS, kiriko glass by Horiguchi Kiriko, as well as photography of the neighborhood by local and international photographers. Tumbler mugs, tote bags, and other original items used in the guest rooms are available for purchase at the reception as well.

It is said that the word “bespoke” is derived from the verb “bespeak” or the phrase “been spoken for”; where the craftsman and the customer would “speak” and have a dialogue on his or her specifications when making an order. Inspired by the origin of the word, we used the Japanese-quotation mark as a key element in the logo and design. To further engage newer generations and the design-conscious market, “bespoke” is shortened as BSPK in the logomark. Welcoming guests at the entrance is a video installation by Melbourne-based artist that captures the streets of Shinjuku, while each of the guest rooms is uniquely tailored with bespoke typographic artwork on the walls.

artless Inc.がブランディング、グラフィックデザイン、アートキュレーションを担当した「bespoke hotel shinjuku」が2018年12月、東京/新宿にグランドオープンいたしました。

bespoke hotelは、各地域の特色や文化を踏まえ、その場所ならではの独自性を表現することをコンセプトにしています。bespoke hotel shinjukuにおいては、新宿や歌舞伎町ならではの「カオス」感を感じながらも、居心地のよいクリエイティブな体験ができます。フロント/キオスクでは、館内BGMにも携わったDJ KAWASAKIセレクトのレコードや、UNITED FLOWERSによるアーティフィシャルフラワー、堀口切子の切子硝子、国内外の様々な写真家によって撮影された東京や歌舞伎町の写真集などがディスプレイされ、客室常備のオリジナルタンブラーやトートバッグなど、オリジナルホテルグッズも販売されています。

bespoke(あつらえる) という言葉の語源 は、”bespeak”あるいは”been spoken for”と言われており、職人と顧客が「対話」をしながら注文を受けていくことから、その様に呼ばれるようになったと言われています。その「対話」というキーワードから、「」(鉤括弧)をキーデザインとして、ロゴを始めとするすべてのグラフィックに展開。シンボルマークは BSPK と簡略化して、若年層やグローバルマーケットに向けたファッショナブルなアプローチでブランディング行っています。さらに、エントランスには、メルボルン在住のアーティストが独自の視点で新宿を撮影した映像作品を展示し、客室には部屋ごとに異なるグラフィックが描かれており、その場所ならではのアートやグラフィック作品でも、ブランドコンセプトの「あつらえる」を表現しています。